تحولات لبنان و فلسطین

سلامت روانی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند توجه دولت سیزدهم به افزایش همکاری سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش و تأمین اعتبارات مورد نیاز است.

سلامت روانی دانش‌آموزان نیازمند توجه دولت

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه رضوان مدنی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درخصوص همکاری و فعالیت‌های مشترک بین سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش گفت: سابقه همکاری بین این سازمان و وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌هایی مانند آموزش مهارت‌های زندگی، طرح ماد (مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان) و برنامه ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان)، طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان (مانا)، برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و تهیه کتاب دو جلدی «آنچه باید برای پیشگیری از معلولیت‌ها بدانیم» وجود داشته است.

وی ادامه داد: برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در مقطع متوسطه دوم (پایه‌های دهم و یازدهم)، و برنامه مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان (ماد) در مقطع متوسطه اول (پایه های هفتم و هشتم) چند سالی است توسط دفاتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها اجرا شده است و حدود ۴ هزار کلاس درس تحت پوشش برنامه‌های مذکور قرار گرفتند ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس متوقف شده است. امیدواریم با برطرف شدن این معضل و همکاری مطلوب‌تر وزارت آموزش و پرورش این برنامه‌ها از سر گرفته شوند. طرح نماد نیز با حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مدارس اجرا می‌شود در این طرح پس از غربالگری و ارزیابی دوره‌ای، دانش‌آموزانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی مانند فقر، خشونت، کودک‌آزاری، خودکشی، آسیب‌های فضای مجازی و موارد دیگر هستند، شناسایی و به سازمان‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند.

مدنی افزود: ۳ سال است پیاده‌سازی طرح «مشارکت اجتماعی نوجوانان» در سه ماه تابستان برای گروه ۱۵ تا ۱۸ سال در پایگاه‌های سلامت روانی اجتماعی، و مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود. هدف این طرح توانمندسازی نوجوانان و مشارکت اجتماعی آنان در شناسایی، حمایت‌یابی و رفع مسائل محله خود است که نتایج نشان می‌دهد یکی از موثرترین برنامه‌های پیشگیری از آسیب های اجتماعی بوده است.

وی در خصوص وضعیت طرح «مدرسه دوستدار زندگی» گفت: برنامه اولیه تهیه، و به آموزش و پرورش پیشنهاد شد در هر استان دو مدرسه در مقطع متوسطه اول (یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه) برای اجرای آزمایشی آن در نظر گرفته شود ولی متاسفانه وزارت آموزش و پرورش با اجرای آن و ورود بهزیستی به مدارس موافق نبود لذا به جای آن، توسعه طرح مانا در دستور کار سازمان قرار گرفت.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در خصوص ارائه خدمات سازمان بهزیستی به دانش آموزانی که فرزند طلاق هستند و دانش‌آموزان مناطق آسیب‌پذیر که در معرض ابتلا به اعتیاد و بزهکاری قرار دارند، اظهار داشت: در حال برنامه‌ریزی روی این گروه هدف هستیم و طیفی از خدمات غربالگری، آموزش، مشاوره و ارجاع به خدمات تخصصی را در دست بررسی داریم همچنین برای مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه‌ای، برنامه مداخلات تخصصی شامل ارائه خدمات روان‌شناختی وجود دارد که با تاکید بر پیشگیری اولیه و اقدامات مبتنی بر محله و اجتماع طراحی شده است، در این برنامه با مشارکت بخش غیردولتی خدمات تخصصی در دسترس گروه‌های هدف ساکن مناطق آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد. شاخص‌هایی را نیز برای ارائه خدمات تخصصی روان‌شناختی در این مناطق تدوین کردیم و بر اساس آنها، توزیع و پراکندگی مراکز مشاوره را در مناطقی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند در دستور کار سازمان قرار گرفته است همچنین در توزیع و تخصیص اعتبارات یارانه مشاوره، توجه ویژه‌ای به گروه‌های پرخطر و آسیب‌دیده داشتیم.

رضوان مدنی، توجه به تجمیع ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان را ضروری دانسته و ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت‌های تخصصی سازمان بهزیستی، اجرای برنامه‌های مستمر مشترک بین سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش افزایش یابد.

وی افزود: سازمان بهزیستی آمادگی دارد تا علاوه بر صدور مجوزهای خدمات استاندارد مشاوره تلفنی و حضوری برای وزارت آموزش و پرورش، تجارب خود را در ساماندهی و کیفی سازی خدمات در اختیار این مجموعه قرار دهد. همچنین در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، سازمان بهزیستی آمادگی دارد در زمینه رصد آسیب‌های اجتماعی جامعه دانش‌آموزی، مشاوره‌های حضوری در تخصص‌های مختلف و مشاوره های تلفنی در قالب شماره ۱۴۸۰ بهزیستی، توسعه آموزش‌های ارتقایی با اولویت پیشگیری و تأمین خدمات روانی اجتماعی با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته باشد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.